I.Ünite: Haklarımı Öğreniyorum.

GRUP- KALABALIK(TOPLULUK)

Toplumu oluşturan insanlardan her birine birey denir. En az iki birey veya nesne grubu oluşturur. Grup ve kalabalık arasında farklar vardır.

Grup: Sınıf, takım oyuncuları, aile, halk oyunu ekibi, akrabalar, küme arkadaşları gruba verilecek örneklerdir.

Kalabalık: Konser izleyicileri, sahilde güneşlenen insanlar, markette alış veriş yapanlar, okul bahçesindeki veliler kalabalığa verilecek örneklerdir.

KALABALIK ve GRUP ARASINDAKİ FARKLAR

Kalabalık Grup
Rastlantı sonucu bir araya gelirler. İsteyerek planlayarak bir araya gelirler.
Ortak amaçları yoktur. Ortak amaçları vardır.
Birbirlerini yakında tanımazlar. Birbirlerini yakından tanırlar.
Aralarında ilişki ve alışveriş yoktur. Aralarında ilişki ve alışveriş vardır.
Süreklilik yoktur. Süreklilik vardır.

Aşağıdaki etkinliği üzerine yapınız.

Aşağıdaki cümlelerde kalabalığı ifade edenlere (K), grubu ifade edenlere (G) koyunuz.

 

(…) Bir yangını izleyen kişiler.

(…) Bankada sıra bekleyen kişiler.

(…) Oyun arkadaşlarımız.

(…) Futbol maçı izleyicileri

(…) Müzik korosu.

(…) Mahalle arkadaşları.

(…) Durakta otobüs bekleyenler.

(…) Akrabalar.

(…) Tiyatro kulübü

 

KURUM

Toplumsal bir görevi yerine getirmek için kurulmuş olan kuruluşlardır. Aile en küçük kurumdur. Resmi ve özel kurumlar olarak ikiye ayrılır.

Resmi Kurumlar: Okullar, hastaneler, belediye, sağlık ocakları, emniyet müdürlükleri, vergi dairesi, nüfus müdürlükleri resmi kurumlardır.

Özel Kurumlar: Özel okullar, eczaneler, özel hastaneler, dershaneler, özel sürücü kursları.

 

KURUMUN ÖZELLİKLERİ

1. Kanunlar ve yazılı kurallar çerçevesinde kurulur.

2. Bir gereksinimden ortaya çıkar.

3. Bir hizmet veya mal üretir.

4. Gönüllü ve maaşlı çalışanları vardır.

5. Başka kurumlarca denetlenir.

6. Bağlı bulunduğu üst kurumları vardır.

7. Yetkileri ve sorumlulukları yazılı kurallarla belirlenmiştir.

 

Aşağıdaki metindeki (…) ayraçlara Kurum(K), Grup(G) uygun olanları yerleştiriniz.

 

Efekan hafta sonu halk oyunu ekibiyle(….) Özel Çamlıca Lisesi’ndeki(….) yarışmaya katılmak üzere belediyenin(……) otobüsüne binerek yola çıktı. Yolda rahatsızlanınca öğretmeni onu sağlık ocağına(…..) götürdü.Öğretmeni, doktorun yazdığı ilaçları almak üzere eczaneye(…) gitti.oyun arkadaşları(….) Efekan için çok endişelendi.

 

Aşağıdaki etkinlikteki ifadeleri kurum, grup, kalabalık olarak sınıflandırınız.

  • Bir gereksinimden ortaya çıkar. (Kurum)
  • Birbirlerini yakından tanımazlar.(…………..)
  • Başka kurumlarca denetlenirler. (…………..)
  • Ortak amaçları vardır. (…………..)
  • Süreklilik yoktur. (…………..)
  • Gönüllü ve maaşlı çalışanları vardır. (…………..)
  • İsteyerek, planlayarak bir araya gelirler. (………)
  • Bir hizmet veya mal üretirler. (…………..)
  • Uzun süre bir aradadırlar. (…………..)
  • Başka kurumlarca denetlenirler. (…………..)
  • Aralarında ilişki ve alışveriş yoktur. (…………..)

Bağlı bulunduğu üst kurumları vardır. (…………..)

ROLLER

Bir kişinin farklı gruplarda farklı rolleri olabilir.
Üyeleri rolleri yerine getirmese de grup başarılı olabilir.
Roller grupların etkinliğine göre değişir.
Toplumdaki herkes aynı şeyi yapamaz.Bunun için toplumda birçok rol vardır.
Toplumda birçok rol vardır. Önemli olan en kazançlı role sahip olmaktır.
Tüm grup ve kurumlarda her üyenin ayrı birer rolü vardır.
Sahip olduğumuz rolleri en iyi şekilde yerine getirirsek grubumuz çok başarılı olur.
Üzerimize düşen rolü yerine getirmemek sadece bizi etkiler.
Ağabeylik bir roldür ama sınıf başkanlığı bir rol değildir.
Üyelerinden biri olmadığında ya da rolünü aksattığında grup amacına ulaşamaz.
Her grupta sadece bir tek rol vardır.

Aldığımız roller beraberinde sorumkuluğu da getirir
Birden fazla grupta yer alırsak, her grupta farklı bir rolümüz olur.

SORUMLULUKLAR

Sorumluluk kişinin kendi davranışlarının veya yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesidir. Toplum içinde yaşamak insanlara sorumluluklar yükler. Bireyler sorumluluğunu yerine getirmezse toplumsal yaşamda problemler ortaya çıkar.

 

OKULDAKİ SORUMLULUKLAR
+ Okul araç gereçlerini korumak
+ Ödevleri zamanında yapmak
+ Okula zamanında gitmek
+ Öğretmenin sözünü dinlemek
+ Okul kurallarına uymak
+ Sınıfı ve okulu temiz tutmak
+ Gürültü yapmamak
+ Temiz ve düzenli olmak
+ Derse zamanında gelmek
+ Arkadaşlarınızla iyi geçinmek

 

 

EVDEKİ SORUMLULUKLAR

+ Ortak kullanım alanlarını temiz tutmak
+ Aile büyüklerine saygılı davranmak
+ Eve zamanında gelmek
+ Evdeki iş bölümüne katılmak
+ Aile bütçesine uygun isteklerde bulunmak
+ Düzenli ve temiz olmak
+ Kişisel bakımına önem vermek
+ Ev kazalarına yol açmamak
+ Kardeşlerle iyi geçinmek
+ Aileyi zor durumda bırakacak davranışlarda bulunmamak
SOKAKTAKİ SORUMLULUKLAR
+ Çevreyi temiz tutmak
+ Çöpleri çöp kutusuna atmak
+ Trafik işaretlerine uymak
+ Canlılara zarar vermemek
+ Gürültü yapmamak
+ İnsanlara saygılı davranmak
+ Otobüse sırayla binmek
+ Yeşil alanları korumak
+ Yaşlılara yardım etmek
+ Yaya kaldırımlarını kullanmak

BİLİNÇLİ VATANDAŞIN SORUMLULUKLARI

+ Vergi vermek
+ Askere gitmek
+ Oy kullanmak
+ Resmi işlemlerde tam ve doğru bilgi vermek
+ Ülke sorunlarına karşı duyarlı olmak
+ Yardıma ihtiyacı olanlara yardım etmek
+ Hak ve özgürlüklerinin bilincinde olmak, korunmasını sağlamak
+ Doğayı ve canlıları korumak

 

Haklarımızı Öğrenelim 5.1.1

22 Mayıs 2014 tarihinde Ders Notları içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Yorum bırakın